قطعاً می دانید که برای کاهش وزن باید کالری دریافتی بدن را کمتر کرد. به همین دلیل در انواع رژیم های کاهش وزن افراد به دنبال غذاهای کم کالری و رژیمی هستند. اما همه غذاهای کم کالری ارزش یکسانی ندارند، چرا که بعضی با وجود کالری کم سرشار از مواد مغذی هستند که نیاز بدن را هم تامین می کنند. در این مقاله با مجله دکتر آیتم همراه باشید تا درباره تعدادی از مواد غذایی که در لیست غذاهای کم کالری قرار دارند، بیشتر بدانید.

جدول دسترسی سریع

غذاهای کم کالری

انواع گوشت های قرمز و سفید کم کالری

گوشت قرمز بدون چربی و گوشت سفید از بهترین مواد غذایی برای رژیم هستند، زیرا پروتئین زیادی دارند و باعث می شوند احساس سیری بیشتر شود و در نتیجه کالری دریافتی در طول روز کاهش یابد. گوشت هایی که کمترین چربی را دارند، کالریشان هم بسیار کم است. انواع این گوشت ها عبارتند از:

سینه مرغ بدون پوست

یک منبع عالی برای پروتئین سینه مرغ می باشد که با پاک کردن کامل و برداشتن پوست می توانید کالری آن را به حداقل برسانید.

سینه بوقلمون

سینه بوقلمون یک منبع غنی از ویتامین B6، نیاسین و پروتئین است که که ویتامین نامبرده نقش موثری در تبدیل مواد غذایی به انرژی دارد. این ویژگی ها باعث شده تا سینه بوقلمون در لیست غذاهای کم کالری قرار بگیرد.

استیک بدون چربی

گوشت گوساله سرشار از مواد مغذی مانند آهن و ویتامین B12 است که هر دو نقش پر رنگی را در بدن ایفا می کنند. پس در حین رژیم، استیک بدون چربی که جزء غذاهای پروتئین دار کم کالری است را از برنامه غذایی خود حذف نکنید.

ماهی ها و غذاهای دریایی

انواعی از ماهی ها و غذاهای دریایی سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، ید، ویتامین B12 و اسید های چرب امگا 3 هستند که از پر طرفدارترین غذاها در لیست غذاهای کم کالری به شمار می آیند. بعضی از این غذاهای دریایی کم کالری عبارتند از:

ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از غذاهایی است که دارای ویتامین D می باشد. این ویتامین هم که از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است. امگا 3و ویتامین B12 هم در ماهی سالمون وجود دارد که یک وعده غذایی عالی برای کاهش وزن به حساب می آید.

ماهی کاد

ماهی کاد هم یکی از مواد غذایی کم کالری و سرشار از پروتئین، ید، ویتامین B12 و مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا3  است. ماده معدنی ید تاثیر بسیاری در بهبود عملکرد مغز و غده تیروئید دارد. این ماهی لذیذ را می توان در لیست غذاهای کم کالری برای کاهش وزن جای داد.

صدف خوراکی

صدف خوراکی هم یکی دیگر از موادی است که در لیست غذاهای کم کالری به چشم می خورد. این غذای دریایی سرشار از ویتامین B12، روی و سلنیوم است. سلنیوم برای مردان خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

انواع سبزیجات کم کالری

انواع سبزیجات کم کالری

قطعاً در لیست غذاهای رژیمی برای کاهش وزن، سبزیجات را هم دیده اید. سبزیجات که منبع غنی از ویتامین ها، فیبر و آنتی اکسیدان هستند کالری خیلی کمی دارند و انتخابی عالی برای کاهش وزن و لاغری می باشند. از انواع این سبزیجات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کرفس

از معروف ترین ها در لیست غذاهای کم کالری می توان کرفس را نام برد که یک سبزی با کالری پایین، لاغر کننده، مغذی و مفید می باشد. کرفس سرشار از ویتامینK و ترکیبات گیاهی است.

اسفناج

یکی از مغذی ترین سبزیجات، اسفناج است که منبع غنی از آهن، منگنز و ویتامین ها و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که ضد سرطان می باشند. اسفناج را می توانید به عنوان یکی از غذاهای کم کالری برای شام تدارک ببینید و احساس سیری بیشتری داشته باشید.

کاهو

کاهو با داشتن ویتامین های C  و K ماده مغذی و مفیدی محسوب می شود که در لیست غذاهای کم کالری هم قرار دارد. با تهیه سالاد کاهو و میل کردن آن می توانید احساس سیری خود را افزایش دهید.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای نوع دیگری از سبزیجات است که دارای کالری کم و در عین حال سرشار از فیبر، ویتامینC و کاروتنوئیدهاست. کاروتنوئیدها نقش بسزایی در سلامت چشم ها دارند و ضد سرطان هستند.

میوه و انواع توت های کم کالری

میوه های کم کالری

میوه ها نسبت به سبزیجات کالری بیشتری دارند اما سرشار از مواد مغذی هستند و از مهم ترین ها در لیست غذاهای کم کالری هستند و حتماً باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. بعضی از بهترین میوه ها برای کاهش وزن به شرح زیر می باشند:

هندوانه

هندوانه یکی از میوه های کم کالری است که درصد بیشتر آن را آب تشکیل داده است و سرشار از ویتامین A و C  می باشد.

توت فرنگی

توت فرنگی یکی از میوه هایی است که منبع غنی از فیبر و آنتی اکسیدان می باشد. هم چنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C  است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و شادابی پوست می شود.

کیوی

با خوردن یک کیوی در طول روز، ویتامین  C مورد نیاز برای آن روز خود را تامین کرده اید. این میوه خوش مزه سرشار از ویتامین C ، ویتامین K1 و فیبر می باشد.

گرمک

گرمک که جزء میوه های کم کالری است، دارای ویتامین A و C می باشد. علاوه بر این ویتامین ها، سرشار از لیکوپن است که در برابر بیماری های قلبی و انواع سرطان ها از بدن محافظت می کند.

حبوبات کم کالری

حبوبات کم کالری

حبوبات هم از بهترین منابع پروتئینی وگیاهی هستند که می توان آن ها را هم در لیست غذاهای کم کالری قرار داد. بهترین حبوبات برای رژیم غذایی عبارتند از:

لوبیای سیاه

لوبیای سیاه در عین کم کالری بودن سرشار از مواد معدنی مانند فیبر، فولات، منیزیم، آهن، منگنز و ویتامین B  می باشد.

عدس عدس هم یک ماده عالی و کم کالری است که منبع عالی از پروتئین، آهن، پتاسیم و منگنز می باشد. عدس را حتماً در رژیم کم کالری برای لاغری خود بگنجانید.
از دیگر موادی که در لیست غذاهای کم کالری جای دارند، می توان به انواع لبنیات مانند شیر و ماست، تخم مرغ، انواع نوشیدنی ها مانند چای سبز و قهوه بدون شکر و پاپ کورن که یکی از تنقلات کم کالری است، اشاره کرد.