متاسفانه در چندین سال گذشته به دلیل رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی کم و استرس زیاد تعداد بیماران مبتلا به دیابت افزایش یافته است. داشتن فعالیت بدنی روزانه، مصرف ویتامین ها، تزریق انسولین و استفاده از یک رژیم غذایی اصولی به کنترل قند خون آنها کمک شایانی می کند.

در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین رژیم برای افراد دیابتی و نکات مهمی که درباره رژیم مناسب برای افراد دیابتی بدانید صحبت کنیم، تا شاید بتوانیم نقشی در کاهش و کنترل این بیماری در جامعه داشته باشیم؛ با مجله دکتر آیتم همراه ما باشید…

جدول محتوای این صفحه

رژیم مناسب برای افراد مبتلا به دیابت چه تاثیری در کنترل بیماری دارد؟

رژیم غذایی و فعالیت بدنی مستمر بخش مهمی از سبک زندگی سالم برای بیماران مبتلا به دیابت است. این بیماران در صورت پیروی از رژیم مناسب برای افراد دیابتی، فعالیت بدنی و استفاده از داروهای دیابت می توانند در کنترل قند خون خود نقش بسیار زیادی داشته باشند.

البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که تنها انتخاب غذای مناسب برای دیابتی ها مهم نیست بلکه میزان غذا و زمان خوردن وعده غذایی هم در حفظ سطح قند خون بسیار حائز اهمیت است.

رژیم مناسب برای افراد مبتلا به دیابت

چندین نظریه وجود دارد که؛ بیماران در صورت پیروی از رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم می توانند موفق به کاهش وزن 15 کیلوگرمی شوند که همین موضوع تا حد زیادی در کنترل و درمان بیماری دیابت می تواند نقش داشته باشد.

بهترین رژیم برای افراد دیابتی چه ویژگی هایی دارد؟

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم مصرف گوشت، چربی های حیوانی و قندهایی که سریع جذب می شوند را کاهش می دهد. به جای آنها توصیه می کند که از قندهای کامل (غلات کامل)، سبزیجات و میوه ها استفاده کنید.

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت باید مصرف شکرهای سفید به حداقل برسد، از گوشت ماکیان و ماهی ها به جای گوشت های پرچرب استفاده شود، روغن کلزا و روغن زیتون را هم جایگزین چربی های حیوانی کند.

یک خبر خوب برای افراد دیابتی

شاید تصور کنید که داشتن دیابت به معنای حذف برخی مواد غذایی از رژیم روزانه است. اما خبر خوبی ما که برای شما داریم این است که شما هنوز هم می توانید غذاهای مورد علاقه تان را میل کنید، اما شاید نیاز باشد برخی از آنها را کمتر بخورید.

مواد مغذی مهم رژیم دیابتی

  • مواد غذایی غیر نشاسته ای: کلم بروکلی، سبزیجات، هویج، فلفل، گوجه فرنگی؛
  • مواد غذایی نشاسته ای: سیب زمینی، نخود سبز و ذرت؛
  • میوه: پرتقال، سیب، خربزه، انواع توت، انگور، موز؛
  • غلات: برنج، ذرت، جو، ذرت و کینوا؛
  • ماکارونی و نان؛
مواد مغذی مهم رژیم دیابتی

پروتئین در رژیم دیابتی

  • گوشت بدون چربی؛
  • مرغ و بوقلمون بدون پوست؛
  • ماهی؛
  • تخم مرغ؛
  • آجیل و بادام زمینی؛
  • لوبیای خشک و نخود فرنگی؛
  • جایگزین های گوشت مثل توفو؛
  • لبنیات کم چرب؛

چربی های مفید در رژیم دیابتی

  • کلزا و روغن زیتون؛
  • آجیل و دانه ها؛
  • ماهی های سالم مثل ماهی آزاد و ماهی تن؛
  • آووکادو؛